TRAPEZI: fidelització i creixement

TRAPEZI: fidelització i creixement

Enguany emmarquem la programació artística de la 28a edició del Trapezi, la Fira del Circ de Catalunya, entre la fidelització i el creixement. Donem continuïtat a les línies artístiques plantejades a l’edició anterior com són vetllar per diversitat de formats (petit, mitjà, gran, site-specífics i instal·lacions) i disciplines, visibilitzar la creació a nivell estatal, nacional i internacional, sense oblidar un suport especial al talent local, tenir una especial cura en el gènere i la conciliació ,insistir en la fuga de talents que marxen a cursar els estudis superiors als països veïns i ja es professionalitzen allà,programar a artistes en actiu amb una gran trajectòria i que esdevenen referents pel sector perquè el seu talent i el seu llenguatge han contribuït a fer entendre el circ com l’entenem avui dia. 

Hem pres aquestes premisses, troncals ja en l’edició passada, per dur-les més enllà. Val a dir que el sector del circ, ric i fructífer, ens ha donat l’oportunitat de dibuixar aquest mapa d’exhibició!

Dins els formats comptarem amb una gran diversitat de disciplines, d’aparells innovadors de creació propia (Marilen Ribot, Manel Rosés), de manipulació d’objectes, d’interrelació de llenguatges amb la paraula i els titelles (Cia Eudald Ferré & Cia.Passabarret) i la màgia amb el cos (Miquel Barreto i la Pequeña Zen, cia Du’K’to). Gaudirem d’espectacles duts a terme per un sol intèrpret, per dos, per tres o fins a sis artistes en escena! 

Reus és una ciutat per ser passejada, per ser descoberta, i compta amb uns espais que demanen ser programats. Farcim els carrers de circ, fidelitzem espais com el Parc de la Festa i en proposem de nous com la Pl. de la Cultura de la Pau o Pl. Sant Pere. Les carpes també esdevenen protagonistes. Mantenim la instal·lació de la carpa gran al Parc Sant Jordi i no una sinó tres al Parc de la Festa!

 

 

Enguany tenim un pes important en la presència d’espectacles dissenyats per un site specific o el que seria més correcte “no dissenyat” per a un espai determinat sinó espectacles que s’adapten a un racó escènic proposat (Cia. EIA, Martí Soler, Joan Català) 

A la carpa del Parc Sant Jordi gaudirem del cabaret i, a més a més, els infants de Reus podran assistir al llarg de la setmana a unes funcions escolars. Recuperem els escolars a la carpa, educació i circ més a prop! 

En quant a les carpes del Parc de la Festa tenim tres perfils diferents: 

  • Una carpa esdevé el propi espai escènic de la companyia que la porta. (Cia. Collective Malunés) 
  • Una carpa esdevé una instal.lació d’una acció cirquera teatralitzada (Cia. Doblemandoble)
  • Una carpa esdevé espai escènic per acollir diversos espectacles creats per interior. A través de l’escolta atenta del sector, detectem el notable creixement de la creació per a sala i ens proposem que Trapezi pugui acollir el màxim de propostes d’aquest format. 

Per tant una de les carpes farà la funció de “sala” de la mateixa manera que els teatres Bartrina i Fortuny que estaran a ple rendiment durant la fira acollint cadascun d’ells un espectacle cada dia. 

 

 

Pel que fa a carpes encara ens queda parlar d’una més que acull l’espectacle burgalès pel que ha estat dissenyada (Cia. Jean-Philippe Kikolas). 

Al carrer podrem gaudir d’espectacles pensants per tots els públics o per públic adult, posant una atenció especial per gaudir dels espectacles en família. (Ganso & Cia, Iara Gueller. Loïc, Cia. Sabanni, cia. Balusca) on els més petits seran els protagonistes. 

La decisió final per gaudir d’un espectacle o un altre està també, en la temàtica que desenvolupen les peces. Mantenim un interés especial per parlar de conciliació i maternitat (Cia.Marta Renyer) així com d’empoderament femení (Les Couchers, Cia. Jimena Cavalleti), sempre des d’un punt de vista humorístic. 

No passem per alt el gènere amb espectacles de dona i territori (La Campistany) espectacles que parlen de transició de gènere (Àfrica) o espectacles que pretenen no tenir gènere (Cia. Uparte) i tampoc la diversitat funcional (Cirque Inextrémiste). 

 

 

La societat està preocupada i els artistes ho recullen en les seves temàtiques. Les noves dramatúrgies parlen del suicidi (Cia.EntreNous), de la salut mental (cia. Impulsos), del dol per la pèrdua i la depressió (Cia. Rebe del Rebés) i de l’enfrontament amb la mort (Cia. Jean-Philippe Kikolas). 

Aquest programa és possible gràcies a l’equilibri entre la programació de companyies catalanes, de la resta de l’estat i dels països veïns. 

Destacable és la participació a nivell internacional de grans caps de cartell que, se’ns dubte enlluernaran al públic de Reus i seran un fort reclam pels components de sector profesional (Cia. Colectif Malunés, Marcel et ses drôles des femmes, L’Immediat, Cirque Inestemist, Wes Peden) 

Dins del bressol català donem veu a propostes joves i frenèticament contemporànies (Cia Oriol Borràs) o a posades en escena tan arriscades com atractives (cia Clara Poch, Maria Palma o cia. El Cruce) 

I per completar el ventall d’exhibició de les edats del circ comencem amb la projecció dels projectes en vies de professionalització (Viu! de CACRR o Eunoia Kolectiva) i programem com a “nassos d’or “ als artistes en actiu amb una gran trajectòria i que esdevenen referents pel sector perquè el seu talent i el seu llenguatge han contribuït a entendre el circ com l’entenem avui dia. (Loco Brusca, Escarlata i Teatre Mòbil). 

Sortiu als carrers i gaudiu de l’ambient del Trapezi! 

Cristina Cazorla i Alba Sarraute 

Directores artístiques del Trapezi, Fira del Circ de Catalunya